Ajoneuvossasi on seurantalaite

Posted · Add Comment

Suomessa saamme nauttia Euroopan mittakaavassa huippukalliista autoista, kalliinpuoleisesta autojen käytöstä sekä samassa verrokkimaailmassa surkeakuntoisesta väyläverkosta. Molemmista maksamme hengellämme. Ajelemme vanhentuneella kalustolla huonokuntoisia teitä. Varmaan kannattaisi jotain asialle koittaa tehdä. Liikenneministerimme oli valmistellut asiaan liittyen selvityksen, jossa johtavana ajatuksena oli muuttaa tapaa, jolla kuluttajat maksavat autoista ja autoilusta.

Ei mennyt ihan nappiin ministeri Bernerin ulostulo ja poliittinen koneisto pysäytti etenemisen tiiliseinään. Populistipuolueemme sanavalmis puheenjohtaja Soini läväytti totuttuun tyyliin kansaan uppoavan lausahduksen, jossa yhtenä komponenttina on lupaus siitä, että ajoneuvoihin ei PS-puolueen ollessa vallassa tule seurantalaitetta. Hyvä osa kansasta on jo aikaisemminkin saatu peloteltua Orwellilaisella kauhuskenaariolla. Ethän voi mitenkään sallia, että sinua seurataan!

Muuten ihan toimiva tapa kosiskella äänestäjiä, mutta kun sekään ei vaan pidä paikkaansa. Sinua nimittäin seurataan jo nyt. Koko ajan. Kävelit, liikuit omalla tai rahoituslaitoksen omistamalla autolla, kaverin autolla, junalla ja vaikka laivalla, eli ihan missä vaan missä taskussasi möllöttävä seurantalaitteesi on mukanasi. Nimittäin tässä tietty puhutaan puhelimestasi, jossa hyrrää paikannusprosessori kaiken muun seassa. Ja kertoo sijaintisi muille. Sinua seurataan!

Puhelimessa olevaa paikannusominaisuutta käytetään mitä innovatiivisimmin tavoin. Paikan perusteella pääset perille, löydät palveluita ja kavereita sekä kaverit myös löytävät sinut. Liikut, retkeilet ja tarkkailet terveyttäsi puhelimen paikannuspalveluita käyttäen. Paikannus helpottaa ihmisen elämää niin arjessa kuin ammatissakin. Käyttäjä voi tietysti hyvän tavan mukaan valita käyttääkö tuota paikannusta vai ei. Ja jos valitsee ei, niin jää ilman paikannuksen tuomaa helpotusta, joten hyvä osa elämään ilman isompaa hyperventilaatiopanikointia suhtautuvista käyttää oletettavasti paikannusta jatkuvasti.

Puhelimen ja myös pelkästään navigointiin tarkoitettujen laitteiden tietoja kerätään joka hetki tietokantoihin. Operaattorit tekevät tätä lain ja asetuksen mukaisesti, monet sovellukset myös keräävät palvelimilleen käyttäjän liikkumista. Hätäkeskus hyväksikäyttää sijaintia ongelmien selvittelyyn. Sekä yritykset että viranomaiset seuraavat siis sinua jo tänään. Tarpeen tullen viranomaiset voivat selvittää mitä olet puuhaillut. Yritykset selvittävät asiakkaidensa tarpeita saatujen sijaintitietojen perusteella, ja perskules yritykset tarjoavat tämänkin perusteella kullekin parhaiten sopivia tuotteita ja palveluita.

Liikkumiseen tarvittavan väyläverkoston kustannukset kattavat maksut voidaan sijainpalveluita käyttäen kerätä väyläverkon käyttäjiltä. Sijaintiin ja aikaan perustuva käyttömaksu mahdollistaa liikkumisen kustannusten keräämisen tavoilla, joilla liikkumista voidaan ohjata väyläverkoston ja ympäristökuormankin kannalta optimaalisesti. Käyttömaksuun voidaan liittää kunkin ajoneuvon aiheuttama ympäristökuorma, kuljettajan ajotapa ja liikkumiseen valittu ajankohta sekä tietysti reitti ja miksei vielä vaikka säätilakin. Käyttömaksua pystytään myös säätämään liikkumisen vaihtoehtojen mukaisesti. Kun julkisia liikkumispalveluita on tarjolla, voi käyttömaksu olla kovempi, ja taas jos yhteyksiin ei ole muita vaihtoehtoja, voi maksu olla pienempi. Käyttäjät voivat edistyksellisiä palveluita käyttäen nähdä reittivaihtoehtojen kustannukset reaaliajassa. Kuluttajalla olisi tällaisessa vaihtoehdossa laajat mahdollisuudet vaikuttaa liikkumisesta itselleen aiheutuviin kustannuksiin.

Nyt kun edetään liikkumisen vallankumousta, olisi erinomaisen onnistunutta hakea uusia toimintamuotoja tosiasioihin tukeutuen. Sijainpalveluiden käyttöönotto mahdollistaa liikkumisen mullistavan ekosysteemin. Jos Suomella olisi tässä rohkeutta valita edelläkävijän rooli, siitä hyötyisivät kaikki. Tällä kertaa julkiset toimijat ovat ponnistelleet asian eteen vähintäänkin ansiokkaasti, mutta poliittinen koneisto tekee paniikkijarrutusta. Jatketaan siis kuoppien väistelyä autovanhuksillamme ja maksetaan nöyrästi kulloinkin arvotut maksut ennen, jälkeen ja siinä välissäkin.

Juha Saarentaus, FLIC toiminnanjohtaja

 
 
PageLines