Paikkatietojen hyödyntäminen on menestyksekkään sähköisen kaupankäynnin edellytys

Posted · Add Comment

Paikkatietojen käyttö on olennaista uusien digitaalisten uraa uurtavien palvelujen toteuttamisessa. Asioiden ja ihmisten sijainnit ja etäisyydet toisiinsa nähden ovat nimittäin kaikille yhteinen viitekehys, jonka sisällä tapahtuu palvelun tarjoajan ja palvelua tarvitsevan tahon kohtaaminen. Esimerkiksi AirBnB:n ytimessä on vuokrattavan kohteen sijainti. Jos palvelussa ei kyettäisi hallitsemaan paikkatietoja, sitä ei voisi käyttää. Aivan vastaavasti Uber suorastaan hengittää paikkatietojen käsittelystä. Kummatkaan palvelut eivät ole kartta- tai paikkatietopalveluja, mutta niiden toteuttaminen on vaatinut merkittävää paikkatieto-osaamista. Paikkatietoalan yrityksille on kysyntää, mutta menestyminen vaatii edelläkävijän asennetta ja muiden toimialojen kanssa verkottumista ja yhteistyötä.

Suomesta löytyy edelläkävijyyttä. Tiesittekö, että täällä on tehty maailman ensimmäinen sähköinen puukauppa? Suoritus on globaalilla tasolla vaikuttava, ja edustaa juuri sitä mistä digitalisaatiossa on kyse. Yhteiskunnallisen muutoksen seurauksena metsänomistajuus on kaupungistunut ja yhä useampi metsänomistaja käy yhä harvemmin paikan päällä tiluksillaan. Kaupungissa asuva metsänomistaja on kuitenkin aivan yhtä halukas nauttimaan omaisuutensa arvonnoususta ja rahan tekemisestä. Juuri tämän muutoksen Metsä Group huomasi ja tarjoaakin nykyään Metsäverkko.fi-palvelun metsänomistajille. Palvelussa metsänomistaja voi kotisohvaltaan käsin tutkia oman metsänsä tilaa, tehdä suunnitelmia ja ennen kaikkea pyytää tarjousta – siis myydä metsästänsä puita Metsä Groupille.

Maailman ensimmäisessä sähköisessä puukaupassa yksityishenkilö myi Metsä Groupille noin tuhat kuutiometriä puuta. Ensin metsänomistaja jätti tarjouspyynnön Metsäverkko-palvelussa, ja tarjouksen vastaanotettua hyväksyi sen pankkitunnuksilla.  Paikkatietoalan yritys Karttakeskus mahdollisti tämän kaiken toteuttamalla virtaviivaisen karttakomponentin, metsäsuunnitelmasovelluksen ja paikkatietoja hallitsevan metsävarakannan osana suurempaa Metsä Groupille toimitettua kokonaisuutta. Nyt Metsäliitto Osuuskunnan jäsenet voivat käydä puukauppaa ajasta- ja paikasta riippumatta.

Sähköisen puukaupan toteutuminen näin jälkeenpäin vaikuttaa ilmiselvältä askeleelta metsäalalla, ja palvelun vakiinnuttua tuntuisi hullulta jossei suorastaan kömpelöltä, jos palvelu puuttuisi. Sähköinen kaupankäynti on jo vakiintunut vähittäiskaupankin puolella, mutta missä se tapahtuu seuraavaksi? Tekeekö sinun yrityksesi kauppaa vielä ilman verkkoa? Jos tekee, niin pidä mielessä, että kun ryhdyt toteuttamaan sähköistä kaupankäyntiä, ota mukaan myös paikkatietoasiantuntija, sillä sijainti yhdistää kaupan osapuolet myös verkossa. Paikkatietoalan yrityksiä löydät täältä http://flic.fi/tietoa-toimialasta/

Antti Ahola, paikkatietobloggari

 
 
PageLines