Liikkumisen tulevaisuus on paikkatiedon varassa

Posted · Add Comment

Automaattiajaminen tulee. Rajoitettu automaatio on jo tätä päivää. Vakionopeudensäätimet ovat älykkäitä, on kaistavahteja ja pysäköinnin avustusta. Niin, ja sitten on tietysti navigaattoreita autoissa, puhelimissa ja erillisinä laitteina.

Asiantuntijat arvioivat että osittainen automaattinen ajaminen tulee maantie- ja moottoritieympäristöihin tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. Siis ajaminen, jossa kuljettaja voi antaa auton hoitaa ajamista myös itsenäisesti. Sen jälkeen tulee kokonaan automaattisesti liikkuvat ajoneuvot eli autot, jotka eivät tarvitse kuljettajaa.

On kai päivän selvää, että rajoitetusti, osittain tai kokonaan automaattisesti liikkuvien autojen käyttäminen ja koko liikennevirran ohjaaminen tarvitsee paikkatietoja. Osittaisen automaation odotetaan perustuvan ajoneuvojen keskinäiseen kommunikointiin ja sensoriteknologiaan ajoneuvoissa. Mutta kokonaisuus tarvitsee sijaintitietoa ja tietoa siitä ympäristöstä, jossa ajoneuvot liikkuvat.

Viime vuoden lopussa julkaistiin Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän selvitys siitä, miten päästäisiin kohti oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä. Tässä ns. Ollilan paperissa esitettiin miten Suomi voisi edetä tiemaksujärjestelmien käyttöönotossa pitkällä aikavälillä. Selvityksessä ehdotettiin paikkatiedon hyödyntämistä ratkaisun pohjana. Kuten varmaan kaikki muistamme, ehdotus sai suurelta yleisöltä tyrmäävän vastaanoton.

Suomalaisen paikkatieto-osaamisen mahdollisuudet päästä globaaleille markkinoille liikkumisen automaation toteutuksilla sai samassa yhteydessä kylmää vettä niskaansa. Ainakin ensimmäinen erä hävittiin. Suuri yleisö ei löytänyt ratkaisusta juuri mitään hyvää. Pikku hiljaa on ymmärrys kuitenkin kasvanut, ja ajatuksille sijaintitiedon käyttöön ajamisen kustannusten kohdistamisessa ollaan jo jonkin verran valmiimpia.

Mutta muu maailma on ajamassa tässäkin ohitsemme. Jopa jonkin verran populistisen TopGear-lehden toimittajakolmikko puoltaa ajatusta sijaintitiedon hyödyntämisessä liikkumisen kehittämiseen. Eloisa ja ripeä kuljettajatoimittaja Richard Hammond tiivistää vastustajien tietosuojafobian yhteen lauseeseen: ”Kauppareissusi eivät valitettavasti kiinnosta ketään”.

Mielenkiinnolla jäänkin odottamaan, mihin suuntaan suomalaisten ajatusmaailma kääntyy tässä asiassa. Toivottavasti paikkatieto voittaa.

Juha Saarentaus

Kirjoittaja toimii liiketoimintajohtajana Sito Oy:ssä

 
 
PageLines