Paikkatiedon popularisoituminen

Posted · Add Comment

Takana alkaa olla ne ajat kun paikkatiedosta ulkopuolisille puhuttaessa joutui aina selittämään, että kyseessä ei ole hammaslääketiede, vaan oma tieteenala, joka kuvaa ympäristössä sijainniltaan tunnettuja kohteita ja niiden ominaisuuksia.

Mobiililaitteet ja kännykät ovat luoneet paikkatiedosta kaikille tutun käsitteen, ja kukapa ei olisi silloin tällöin piipahtanut geokätköllä tai ainakin käyttänyt auton navigaattoria. Paikkatieto on tullut myös tutuksi erilaisten palveluiden kautta, joita kuka tahansa voi verkon välityksellä käyttää ja luoda niihin omia karttoja sekä tietokokoelmia.

Paikkatiedon hyödyntäminen kaikenlaisessa toiminnassa kiihtyy jatkuvasti. Kaupunkisuunnittelussa pystytään hyödyntämään yhä laajempia tietokokonaisuuksia ja kuvaamaan niitä kartalla. Big Dataa on verkko pullollaan ja sitä saadaan entistä helpommin linkitettyä kartalle kuvaamaan erilaisia ilmiöitä. Perinteisiä analyysejä voidaan tuottaa liukuhihnalla ja luottamusmiehet pääsevät kuntaorganisaatioissa tekemään päätöksiä näyttävien esitysten pohjalta. Myös yritykset voivat eri tietolähteistä ongitun tiedon avulla löytää toiminnalleen uusia, hyviä liikepaikkoja. Hyvä näin!

Uusia teknologioita hyödyntäessä on kuitenkin hyvä muistaa, että edelleen tarvitaan myös osaamista. On äärimmäisen tärkeää, että tietoja kartalle viedessä tietää mitä tekee. Liian kevyt suhtautuminen saattaa johtaa katastrofaalisiin johtopäätöksiin. Koska paikkatieto arkipäiväistyy, olisi syytä harkita, että pitäisikö sen opettaminen aloittaa jo peruskoulussa? Perinteiset aarrekartat laadittaisiin digitaalisina ja tutustuttaisiin tietotekniikan avulla tähän kiehtovaan maailmaan. Tällä varmistettaisiin, että tulevaisuudessakin löytyy kiinnostusta opiskella alaa ja voitaisiin saavuttaa taas jotain erityistä osaamista, jolla Suomi saadaan nousuun!

Mike von Wehrt

Kirjoittaja työskentelee toimialajohtajana Tekla Oy:ssä (Infra & Energy, Julkishallinto)

 
 
PageLines