Kartta on ilmaisuvoimainen viestinnän ja päätöksenteon työkalu

Posted · Add Comment

Kartta on ilmaisuvoimainen viestinnän ja päätöksenteon työkalu, mutta silti kartan valmistamiseen liittyy turhaa mystiikkaa ja vääristyneitä mielikuvia. Edelleen vuonna 2014 kun henkilöä pyydetään piirtämään kartta on ensisijainen työväline paperi ja kynä, samaan aikaan kun kirjeen kirjoittamisesta puhuttaessa sähköposti on ensimmäinen mieleen tuleva asia. Kartan valmistamiseen liittyvä työ koetaan kalliiksi ja aikaa vieväksi, vaikka itseasiassa kartan tekemisellä ja sähköpostin kirjoittamisella ei työmäärän ja osaamisen näkökulmasta ole paljoa eroa työvälineen käytön näkökulmasta.

Kuten kirjoitetussa tekstissä, niin myös kartassa työvälineen sijaan sisältö on merkitsevässä roolissa. Kaupasta voit ostaa erilaisia kyniä, mutta hyväksi kirjoittajaksi tuleminen vaatii paljon enemmän. Voit myös ostaa paikkatietoalustan, jonka ansiosta kollegasi ja sinä voitte löytää, käyttää, tehdä ja jakaa karttoja millä tahansa laitteella ja missä tahansa, mutta vaikka voisittekin tehdä kaiken tämän niin mitä karttasi kuvaisivat ja kuinka luotettava viesti olisi?

Hyväksytään siis, että karttojen löytäminen, käyttäminen, tekeminen ja jakaminen onnistuu keltä tahansa nykyaikaisella paikkatietoalustalla vieläpä niin, että kustannuksetkin ovat murto-osa siitä mitä ne olivat esimerkiksi 2 vuotta sitten. Keskustelun keskiöön jää tällöin karttojen sisältö. Jos voisit kuvata mitä tahansa kartalla, niin mitä se olisi? Oman kotitalosi ja kesämökkisi jälkeen kiinnostava kartta voisi kuvata asiakkaiden, kilpailijoiden ja omien joukkojen sijaintia, tai ehkäpä olet kiinnostunut siitä kuinka paljon tontit maksavat eri puolella Suomea ja minkälainen palvelurakenne niiden ympärille on muodostunut. Tai kenties sinulle arvokkain kartta kertoo joka kuukausi automaattisesti kuinka nopeasti omistamasi metsä kasvaa eri alueilla.

Tärkeä havainto on, että karttojen arvo on subjektiivista ja että arvon löytäminen paikkatiedosta edellyttää tähän perehtymistä organisaation toiminnan näkökulmasta. Karttaa varten tarvittava data on jo olemassa ja saatavilla. Se sijaitsee omissa liiketoimintajärjestelmissäsi ja sitä tuottavat myös viranomaiset. Valtaosa datasta on avointa ja maksutonta! Työvälineet, ja data ovat olemassa. Tarvitaan vain hieman aivotyötä ja innovatiivisuutta sisällön kehittämiseen.

Omaksu uusi ajatus siitä, että sinulla on mahdollisuus hyödyntää juuri sellaisia automaattisesti päivittyviä interaktiivisia helposti löydettäviä, käytettäviä ja jaettavia karttoja liiketoiminnassasi kuin tahdot ja suunnittele muutaman tällaisen kartan sisältö. Tämän jälkeen pyydä valitsemiltasi FLIC:n jäseniltä apua toteutukseen. Yllätyt siitä, kuinka vaivattomasti kaikki tapahtuu tämän jälkeen, kuinka nopeasti kartat ovat käytössäsi ja kuinka paljon arvoa koko organisaatiosi saa kartoista.

Jukka Rouhe

Kirjoittaja on Esri Finlandin toimitusjohtaja

 
 
PageLines